Μία ιδιαίτερη ημέρα, μία ιδιαίτερη γιορτή. Η γιορτή της ψυχής μας! Πόσοι από εμάς όμως τη γιορτάζουμε; Πόσοι φροντίζουμε την ψυχική μας υγεία; Πόσοι γνωρίζουμε τι είναι και πώς αντιμετωπίζονται τα ψυχικά νοσήματα;

Η Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας με πρωτοβουλία της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Ψυχικής Υγείας και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας εορτάστηκε για πρώτη φορά το 1992 και καθιερώθηκε το 1994. Έκτοτε γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 10 Οκτωβρίου. Σκοπός της ημέρας αυτής είναι η ευαισθητοποίησή μας για τα ψυχικά νοσήματα. Την ημέρα αυτή διοργανώνονται παγκοσμίως εκδηλώσεις με θέμα την ψυχική υγεία, κατά τη διάρκεια των οποίων σχετικοί φορείς και οργανισμοί καλούν τους συμμετέχοντες να προβληματιστούν για τα ψυχικά νοσήματα και να ενημερωθούν για τους τρόπους αντιμετώπισής τους.

Οι πιο συνηθισμένες ψυχικές διαταραχές είναι: άγχους, συμπεριφοράς-διάθεσης και η σχιζοφρένεια.

Σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης το 25% των πολιτών εμφανίζει κάποια στιγμή στη ζωή του κάποια ψυχική διαταραχή. Ενώ παγκοσμίως ο αριθμός των πασχόντων ξεπερνά τα 274 εκατομμύρια, εκ των οποίων πάνω από 154 πάσχουν από κατάθλιψη –η οποία προβλέπεται πως θα είναι η δεύτερη αιτία θανάτου μέσα στην επόμενη 3ετία-, πάνω από 25 εκατομμύρια πάσχουν από σχιζοφρένεια και περισσότεροι από 95 εκατομμύρια από διαταραχές σχετιζόμενες με καταχρήσεις.

 Ποιους αφορά;

Όλους μας! Παιδιά, έφηβους, ενήλικες, μεσήλικες, γυναίκες, άνδρες… Έρευνες δείχνουν πως το 25% όλων των χρόνιων ψυχικών ασθενειών, ξεκινούν έως την ηλικία των 14 χρόνων.

 Τι  είναι όμως η ψυχική υγεία;

Η ψυχική υγεία ορίζεται ως μία κατάσταση συναισθηματικής ευεξίας, όπου το άτομο μπορεί να ζει και να εργάζεται µε άνεση μέσα στην κοινότητα και να ικανοποιείται από τα προσωπικά του χαρακτηριστικά επιτεύγματα. Οτιδήποτε διαταράσσει την κατάσταση αυτή επιφέρει ψυχικά προβλήματα και μετέπειτα νοσήματα.

Οι ψυχικές ασθένειες δυστυχώς εν όψει 2018 δεν έχουν την κατάλληλη αντιμετώπιση και συνεχίζουν να θεωρούνται συχνά ταμπού. Οι κυριότερες αιτίες βάση των ειδικών είναι οι εξής:

• Προκατάληψη και στιγματισμός ως αποτέλεσμα άγνοιας και φόβου, όχι μόνο για όσους πάσχουν αλλά και για την οικογένειά τους.

• Έλλειψη πληροφόρησης και εκπαίδευσης για το ποιες μπορεί να είναι οι επιπτώσεις αν οι διαταραχές αυτές μείνουν αδιάγνωστες και χωρίς την κατάλληλη και ενδεδειγμένη θεραπεία.

• Έλλειψη πολιτικής κατανόησης που θα βοηθήσει στην παράκαμψη αυτής της κατάστασης.

• Έλλειψη κατάλληλων πόρων ώστε να έχουν αποτελεσματική βοήθεια οι πάσχοντες και οι οικογένειές τους.

Κάθε χρόνο 800.000 άνθρωποι κάνουν επιτυχημένη απόπειρα αυτοκτονίας, πράγμα που σημαίνει πως κάθε 40 δευτερόλεπτα έχουμε από μία. Στην Ελλάδα καταγράφηκαν 5.4 θάνατοι από αυτοκτονίες, ανά 100.000 πληθυσμού. Ο κύριος λόγος αυτών αποδείχθηκε πως ήταν η κατάθλιψη. Το 28% των ανθρώπων που αντιμετωπίζουν ένα ψυχικό θέμα, περιμένουν περισσότερο από ένα χρόνο για να το πουν στους οικείους τους. Υπάρχει και ένα 8.5% που δεν το λέει ποτέ.

Χρειάζεται να έχουμε όλοι στο μυαλό μας ότι η ψυχική πάθηση δεν είναι τόσο μακριά και από την δική μας πόρτα. Ποιος είναι αυτός που δεν έχει επαναλάβει πράξεις όπως να ελέγχει και να ξαναελέγχει αν έχει κλειδώσει ή αν έκλεισε τα μάτια της κουζίνας ή αν έκλεισε το θερμοσίφωνο ή αν έσβησε το σίδερο… Ας μην γυρίζουμε την πλάτη λοιπόν!

 Τα πρώτα προειδοποιητικά σημάδια

Όταν απομακρυνόμαστε από τους ανθρώπους και τις συνηθισμένες δραστηριότητες μας.

Όταν είμαστε γεμάτοι ή άδειοι από ενέργεια.

Όταν νιώθουμε μουδιασμένοι ή πως τίποτα δεν έχει σημασία.

Όταν έχουμε ανεξήγητους πόνους στο σώμα μας.

Όταν νιώθουμε αβοήθητοι ή ανίκανοι.

Όταν καπνίζουμε, πίνουμε αλκοόλ ή κάνουμε χρήση φαρμάκων περισσότερο από ό,τι συνήθως.

Όταν νιώθουμε ασυνήθιστα μπερδεμένοι, αμελείς, ανήσυχοι ή φοβισμένοι.

Όταν νιώθουμε τεράστιες αλλαγές στη διάθεσή μας, που δημιουργούν προβλήματα στις σχέσεις μας.

Όταν έχουμε επίμονες σκέψεις και αναμνήσεις που δεν μπορούμε να βγάλουμε από το μυαλό μας.

Όταν ακούμε φωνές ή πιστεύουμε πράγματα που δεν είναι αλήθεια.

Όταν σκεφτόμαστε να κάνουμε κακό στον εαυτό μας.

Όταν δεν μπορούμε να βγάλουμε εις πέρας τις κύριες υποχρεώσεις που έχουμε κάθε μέρα, όπως το να πάμε στη δουλειά ή τα παιδιά στο σχολείο.

 Πώς διαχειριζόμαστε ένα ψυχικό πρόβλημα;

 

1) Επιδιώκουμε την επαφή με άλλους -βγαίνουμε από την απομόνωση.

2) Προσπαθούμε να σκεφτόμαστε

Σε πρώτη φάση, για να «βγούμε» από το όποιο πρόβλημα, βοηθά να δεχθούμε στήριξη, να μιλήσουμε στους οικείους μας, να κάνουμε πράγματα που μας προσφέρουν χαρά, να τρώμε υγιεινά και να είμαστε δραστήριοι. Φαίνονται απλά. Δεν είναι.

3) Επιδιώκουμε την άσκηση, ακόμα και αν πρόκειται για έναν περίπατο -ο ιδρώτας είναι το καλύτερο, φυσικό, ηρεμιστικό.

4) Κοιμόμαστε τουλάχιστον ένα

5) Βοηθάμε άλλους.

6) Βάζουμε μικρούς στόχους, μέσα στη μέρα και προσπαθούμε να τους υλοποιήσουμε.

 

Η ψυχική υγεία αφορά όλους μας!

Χρόνια πολλά!

  

Πηγές:

https://el.wikipedia.org/wiki

https://www.askitis.gr/psychichealth/view/psichiki_igeia_ti_einai

http://longreads.news247.gr/psyxikiygeia

https://www.onmed.gr/ygeia-psyhikh