Σε όλους εμάς, που ασχολούμαστε με τη μικρομεσαία τουριστική επιχειρηματικότητα,  είναι γνωστό ότι ο Σεπτέμβριος είναι ανέκαθεν ένας μήνας κερδοφορίας κι όχι διόρθωσης. Αποτελεί δηλαδή μια ελπίδα ότι, αφού κι αν… έχουν βγει οι υποχρεώσεις μέχρι τον Αύγουστο, εφόσον πάει καλά ο μήνας αυτός θα μείνει ένα κομπόδεμα για το Χειμώνα. Ποτέ όμως δεν είναι ικανός να διορθώσει μια ολόκληρη τουριστική χρονιά, ειδικά όταν έχει πάει τόσο στραβά όσο η φετινή.

Συζητώντας για μια αμιγώς τουριστική οικονομία-αγορά, όπως η Σκιάθος, υπάρχουν κάποια αγαθά ή υπηρεσίες που αποτελούν δείκτες της γενικής κατάστασης, όπως για παράδειγμα η αγορά πάγου και η αγορά των σνακ (πατατάκια, σοκολάτες κ.λπ.). Με μια εύκολη έρευνα, που μπορεί ο καθένας να κάνει, σήμερα φαίνεται ότι η αγορά πάγου στο νησί είναι 38-40% κάτω (ειδικότερα στη νυχτερινή διασκέδαση είναι μείον 70%), ενώ η αγορά σνακ μειώθηκε κατά 26% περίπου. Το πρόχειρο συμπέρασμα είναι ότι η αγορά σε σύνολο γράφει μείωση κατά 30% περίπου, στοιχείο που από μόνο του δημιουργεί μια ισχνή οικονομική πραγματικότητα, για την οποία ευθύνεται η σημερινή πλήρης ανυπαρξία τουριστικών πολιτικών της τωρινής διοίκησης και οι αλόγιστες πολιτικές παρελθουσών διοικήσεων του Δήμου Σκιάθου.

Οποιαδήποτε μικρή αύξηση στις αφίξεις του αεροδρομίου, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι μπορεί πρακτικά να σημαίνει ακόμα και μείωση επισκεπτών για τη Σκιάθο, λόγω της ενίσχυσης των μετακινήσεων προς Σκόπελο, Αλόννησο και Πήλιο. Προσωπικά από καιρό εκφράζω την αντίθεση μου στην εμμονή για αύξηση του αριθμού των επισκεπτών και επιμένω στην προσπάθεια για την ενίσχυση ποιοτικών στοιχείων, όπως η μέση δαπάνη κατά κεφαλήν, η μέση περίοδος διαμονής κ.α., τα οποία φυσικά απαιτούν αναβάθμιση της προσφοράς αγαθών και υπηρεσιών και των ιδιωτικών και δημόσιων υποδομών του νησιού μας.

Για να συμβούν αυτά, ξεκινώντας από φέτος (για του χρόνου) και για τουλάχιστον πέντε χρόνια, χρειαζόμαστε μια (σωστή) τουριστική στρατηγική. Είναι σαφές ότι χωρίς στρατηγική ο Δήμος και η Σκιάθος είναι σαν πλοίο που δεν έχει πηδάλιο και περιφέρεται, κάνοντας κύκλους. Η στρατηγική είναι για έναν τουριστικό προορισμό ό,τι η προσωπικότητα στον άνθρωπο.

Ας ξεκινήσουμε κατανοώντας τι αλλάζει στο περιβάλλον του τουρισμού; Ποιες από αυτές τις αλλαγές και με ποιο τρόπο επηρεάζουν τη Σκιάθο και τον τουρισμό; Πως ανταποκρίνεται η Σκιάθος στις αλλαγές αυτές;

Ας μετρήσουμε σωστά τις δυνάμεις και τις αδυναμίες μας, όπως και τα άλλα χαρακτηριστικά μας, προκειμένου να επιδιώξουμε αυτό που χρειάζεται να υλοποιηθεί, για να βελτιώσουμε τα οικονομικά των επιχειρήσεων και των Σκιαθιτών.

Αναλύοντας αυτά και δουλεύοντας ΟΜΑΔΙΚΑ μπορούμε να φτιάξουμε την τουριστική στρατηγική που θα διορθώσει αληθινά τη σημερινή κατάσταση, αντί να βασιζόμαστε στον καλό καιρό του Σεπτεμβρίου ή στις δηλώσεις τουριστικής ωραιοποίησης του κ. Πρεβεζάνου._

 

Λευτέρης Βιολέττας

Δημοτικός Σύμβουλος