Μόλις πραγματοποιηθεί η σύλληψη, το γυναικείο σώμα υφίσταται σταδιακά ορισμένες μεταβολές και προσαρμογές που προετοιμάζουν στην ανάπτυξη και δημιουργία μιας καινούργιας ζωής.

Η διάρκεια των 40, συνήθως εβδομάδων της εγκυμοσύνης είναι μια σταδιακή περίοδος προσαρμογής. Η άσκηση, επομένως της εγκύου πρέπει κι αυτή να προσαρμόζεται σταδιακά ανάλογα με τις εβδομάδες κύησης.

Έχουν περάσει πια οι εποχές που η εγκυμοσύνη θεωρείτο <αρρώστια> και η σωματική άσκηση κάτι ανεπίτρεπτο.

Η έγκυος γυναίκα όχι μόνο επιτρέπεται αλλά ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΥΜΝΑΖΕΤΑΙ.

 

Τι είδους γυμναστική θα κάνει η εγκυμονούσα;

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ( 3-5 ΦΟΡΕΣ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ) – ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ (FAST WORKOUT WALKING)

  • Διάρκεια 20-45 λεπτά περπάτημα στην ύπαιθρο ή σε κυλιόμενο διάδρομο.
  • Ρυθμός 3-5 χιλιόμετρα/ ώρα σε κλίση εδάφους 0-20%
  • Συνιστάται σ όλους τους μήνες της εγκυμοσύνης

(Σημείωση: Ο ρυθμός της ταχύτητας είναι απλά ενδεικτικός και διαφοροποιείται αναλόγως με την έγκυο, την πορεία της κατάστασης και το μήνα της εγκυμοσύνης)

  • ΧΑΛΑΡΟ ΤΡΕΞΙΜΟ (Διάρκεια 15-30 λεπτά)

Απαραίτητη προϋπόθεση το τρέξιμο σε χώμα ή ταρτάν ή σε κυλιόμενο διάδρομο παπούτσια με κατάλληλη ενίσχυση (αεροσόλες).

  • Ρυθμός 5-7 χιλιόμετρα /ώρα
  • Συνιστάται μέχρι και τον έβδομο μήνα.

(Σημείωση: Προϋπόθεση η γυναίκα να ασκείται συστηματικά με τζόκινγκ πριν την εγκυμοσύνη).

  • ΚΟΛΥΜΠΙ

Η καλύτερη μορφή σωματικής άσκησης κατά την εγκυμοσύνη. Όλα τα στυλ κολύμβησης συνιστώνται ιδιαίτερα ανάλογα με το επίπεδο άθλησης της κολυμβήτριας. Ιδιαίτερα το τελευταίο τρίμηνο της εγκυμοσύνης συνιστάται το πρόσθιο, γιατί δυναμώνει του μυς του περινέου που είναι πολύ σημαντικοί κατά τον τοκετό.

  • AQUA AEROBICS (Διάρκεια 20-45 λεπτά)

(Σημείωση: Συνιστώνται μέχρι και τον έβδομο μήνα της εγκυμοσύνης).

  • ΣΤΑΤΙΚΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ Καλή μορφή άσκησης σ’όλους τους μήνες της εγκυμοσύνης.

  • LOW OR NON- IMPACT AEROBICS (Διάρκεια 20-45 λεπτά)

(Σημείωση: Συνιστώνται μέχρι και τον έβδομο μήνα της εγκυμοσύνης)

  1. ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΕ ΑΝΤΙΣΤΑΣΕΙΣ: Τροποποιημένες ασκήσεις με βάρη ή όργανα, λίγη αντίσταση πολλές επαναλήψεις. Ασκήσεις με λάστιχα χαμηλής αντίστασης (“ελαφρά”).
  2. STRETCHING: Συνιστάται σ΄όλους τους μήνες της εγκυμοσύνης και κυρίως από 7ο – 9ο μήνα.

Τελευταίες έρευνες έχουν δείξει ότι τα θηλυκά ποντίκια που τρέχουν συστηματικά στη ρόδα τους αποκτούν απογόνους με περισσότερους νευρώνες σε ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου, αποκαλύπτει πείραμα στη Γερμανία.

Στοιχεία για τον άνθρωπο προς το παρόν δεν υπάρχουν, ωστόσο είναι πιθανό οι γυανίκες που γυμνάζονται να αποκτούν και εξυπνότερα παιδιά.

  • ΝΕΥΡΙΚΑ ΚΥΤΤΑΡΑ

Παλαιότερες έρευνες έδειξαν ότι στα άτομα που γυμνάζονται παράγονται περισσότερα νευρικά κύτταρα στον ιππόκαμπο, μια περιοχή του εγκεφάλου που συμμετέχει στη λειτουργία της μνήμης και της μάθησης. Το όφελος, όμως , ίσως μεταβιβάζεται από τις μητέρες στους απογόνους , υποδεικνύει η νέα μελέτη του κέντρου μοριακής ιατρικής Max Delbruk στο Βερολίν.

Όπως αναφέρει το Nature.com, o Δρ.Γκερντ Κέμπερμαν και οι συνεργάτες του χώρισαν ποντίκια σε κατάσταση εγκυμοσύνης σε δύο ομάδες, από τις οποίες η μία πέρασε το διάστημα της εγκυμοσύνης σε κλουβιά με ρόδες. Τα πειραματόζωα έτρεχαν περίπου τρία χιλόμετρα κάθε νύχτα, αν και η απόσταση αυτή μειωνόταν όσο η κύηση προχωρούσε.

  • ΧΡΩΣΤΙΚΗ ΟΥΣΙΑ

Σε ορισμένα από τα ποντίκια, οι ερευνητές χορήγησαν με ένεση μια χρωστική ουσία που βάφει τους νεοσχηματισμένους νευρώνες. Σε άλλες περιπτώσεις η ένεση έγινε απευθείας στους απογόνους αμέσως μετά τη γέννησή τους. Στα πρώτα στάδια της εγυμοσύνης, η “γυμναστική” φάνηκε να μειώνει έως και 20% την ανάπτυξη νευρώνων στα έμβρυα.

Καθώς όμως τα πειραματόζωα πλησίαζαν στο τέλος της κύησης, το φαινόμενο αντιστράφηκε, και αμέσως μετά τη γέννα τα ποντίκια που προήλθαν από μητέρες που έτρεχαν είχαν 40% περισσότερους νευρώνες συνολικά.

Αν και η υπεροχή αυτή εξαφανίστηκε μετά τις πρώτες επτά εβδομάδες από τον τοκετό οι ερευνητές εκτιμούν ότι τα επιπλέον νευρικά κύτταρα ίσως προσδίδουν στα ζώα πλεονεκτήματα που διαρκούν σε όλη την υπόλοιπη ζωής τους. Ο μηχανισμός του φαινομένου παραμένει εντελώς άγνωστος.

  • ΑΙΤΙΑ

Μια πιθανή εξήγηση του φαινομένου είναι ότι η άσκηση αυξάνει στον οργανισμό της μητέρας την παραγωγή αυξητικών παραγόντων που περνoύν στο έμβρυο μέσω του πλακούντα.

Μια άλλη υπόθεση είναι ότι η αρχική επιβράδυνση της ανάπτυξης του εγκεφάλου πυροδότησε την παραγωγή νέων κυττάρων σε μετέπειτα στάδιο ως αντιστάθμιση.

Ίσως οι μητέρες που γυμνάζονται να ήταν απλώς πιο υγιείς, οπότε είχαν περισσότερο χρόνο και διάθεση να ασχοληθούν με τους απογόνους τους και να δώσουν έτσι μια επιπλέον ώθηση στην ανάπτυξη του νευρικού στους συστήματος.

(Η έρευνα δημοσιεύεται στο Proceedings of the National Academy of Sciences)

  • ΣΕ ΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΣΚΕΙΤΑΙ Η ΕΓΚΥΟΣ

ΑΠΟΛΥΤΕΣ ΑΝΤΕΝΔΕΙΞΕΙΣ:

  1. Διάγνωση καρδιακή νόσος
  2. Πρόωρη ρήξη υμένων (Σπάσιμο “νερών”)
  3. Κίνδυνος πρόωρου τοκετού (πρόωρες συστολές)
  4. Ανεπάρκεια τραχήλου
  5. Προδρομικός πλακούντας
  6. Ιστορικό 3-4 αποβολών
  7. Δίδυμη ή τρίδυμη κύηση
  8. Επιβράδυνση ενδομήτριας ανάπτυξης
  9. Υπερτασική νόσος της εγκυμοσύνης
  10. Αιμορραγία κολπική