Τι τουρισμό θέλουμε; | του Νίκου Ασπιώτη (*)

Τι τουρισμό θέλουμε; Από ποιους το θέλουμε;

Ένα ερώτημα που μου δημιουργείται με βάση τις δυο προκηρύξεις για τον τουρισμό που έχουν δημοσιευθεί έως σήμερα από την σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης κλπ. Μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020

1η προκήρυξη: Εκσυγχρονισμός τουριστικών επιχειρήσεων. 

Μέγιστος προϋπολογισμός έως 150.000€.

Παρατηρήσεις ως προς τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που έπαιρναν πόντους στην βαθμολόγηση:

Α) Συνεργασία με Tour Operator.  Όσοι έχουν συνεργασία με Tour Operator παίρνουν πόντους και προηγούνται έναντι των υπολοίπων που ενσωματώνουν ποιοτικά χαρακτηριστικά και βγαίνουν στην αγορά μόνοι τους, προσελκύοντας,  μέσω προβολής, τουρίστες που δεν κάνουν διακοπές μέσω Tour Operator, αλλά μόνοι τους, βάσει δικών τους ποιοτικών κριτηρίων.  Άρα, η πολιτική ηγεσία επιλέγει το μοντέλο των Tour Operator για τον Ελληνικό τουρισμό.

Β) Καινοτόμα χαρακτηριστικά. Δέχεται ως καινοτόμο ένα προϊόν, μόνο αν έχει αναγνωρισθεί ως καινοτόμο, σε αντίστοιχο forum ή από αντίστοιχο οργανισμό.

Με τον τρόπο αυτό, αφήνει εκτός βαθμολογίας, καινοτόμες λύσεις που ο Επιχειρηματίας έχει βρει και επιλέξει, τις οποίες θα υλοποιήσει μετά την έγκριση και φυσικά τότε θα παρουσιασθούν στην ‘αγορά’ .

Πορεία προκήρυξης:  Μετά από 18 μήνες, δεν έχει εκδοθεί ακόμη απόφαση έγκρισης.

2η Προκήρυξη:  Ενίσχυση δημιουργίας Νέων τουριστικών επιχειρήσεων. 

Μέγιστος προϋπολογισμός 400.000€

Ας πάρουμε ως παράδειγμα την ανέγερση νέων καταλυμάτων.

Τι επιλέγει ως προτεραιότητα η ηγεσία που σχεδίασε αυτή την δράση.

Α) Ιδιωτική συμμετοχή.  Όποιος έχει όλη την ιδιωτική συμμετοχή, (ισόποση της επιδότησης), τότε αμέσως έχει 52% της βαθμολογίας.  Συμφωνώ με την βαθμολόγηση αυτού το κριτηρίου. Όχι όμως με τόση μεγάλη βαρύτητα.

Β) Εμπειρία: Όποιος έχει πάνω από 10 έτη εμπειρία στον τουρισμό, βαθμολογείτε με 13%

Με αυτή την βαρύτητα σε αυτό το κριτήριο κλείνει το περιθώριο να εισέλθουν στην τουριστική αγορά, Νέοι επιχειρηματίες, ειδικά αυτοί  που έχουν σπουδές σε θέματα Τουρισμού, διοίκησης επιχειρήσεων, οικονομικών κλπ.

Όποιος έχει αυτά τα δύο κριτήρια συγκεντρώνει 65% .

Μένει ένα υπόλοιπο περιθώριο να αναδειχθούν και να βγουν μπροστά, προτάσεις που ενσωματώνουν στοιχεία σημαντικών νέων υπηρεσιών, καινοτόμων ιδεών, εξωστρέφειας, Σεβασμού στο περιβάλλον (πχ. εγκαθιστώντας φωτοβολταϊκά ή άλλης μορφής ΑΠΕ).

Δηλαδή, ποιοτικά στοιχεία, που μπορούν να κάνουν την διαφορά στο ποιοτικό βήμα που επιζητεί τα τελευταία χρόνια ο ελληνικός τουρισμός για να προσελκύσει διαφορετικού επιπέδου τουρίστες.

Από όλα τα προαναφερόμενα, προκύπτει το ερώτημα: 

Τι τουρισμό θέλουμε;  Τι είδους τουρισμό  προωθούμε μέσα από την βαρύτητα που θεσπίσαμε στα κριτήρια που θεσπίσαμε μέσω αυτής της προκήρυξης, όπου η βασική βαρύτητα είναι η ύπαρξη κεφαλαίου (52%) και εμπειρίας.

Από ποιους το θέλουμε; 
  • Από αυτούς που βολεύονται με την εύκολη λύση των Tour Operator,
  • που δεν αναζητούν την ενσωμάτωση νέων και καινοτόμων υπηρεσιών στην λειτουργία των τουριστικών τους επιχειρήσεων,
  • που δεν θα προσθέσουν ΑΠΕ για μείωση της κατανάλωσης ενέργειας βοηθώντας το ελλειμματικό ισοζύγιο ενέργειας της χώρας μας.

 (*) Ο κ.Νίκος Ασπιώτης είναι Σύμβουλος Τουριστικών Επιχειρήσεων, Επικεφαλής ΜΜΕ & Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης Τομέας Τουρισμού ΝΔ

Loading...